بازاریابی ویروسی در سریال شهرزاد
کمپین تبلیغاتی این سریال در این زمینه که بازار هدف و نحوه ی دسترسی تبلیغات چگونه باید باشد می گوید:
« برای تبلیغات این سریال از تمامی روشهای تبلیغاتی بهرهبرداری کردهایم. روشهایی که در اکثر آنها تمرکز اصلی درگیر کردن مردم و مخاطبان اصلی بودهاست. به نوعی تبلیغات این سریال مردمی و به شکلی دهان به دهان از ابتدای شروع در حال گسترش است.با توجه به اینکه سریال رویکردی فرهنگی و عاشقانه دارد، درنتیجه با استفاده از تبلیغات سعیمان براین بود که گروه مخاطبانی را که بخش عاشقانه برایشان مهمتر است، ترغیب به دیدن سریال کنیم. »
به این ترتیب کمپین می تواند به مخاطب خود دسترسی پیدا کند، حال اینکه محتوای بازاریابی چه باید باشد، بسته به محتوای خود سریال متفاوت است. همانطور که در صحبت های آقای فتحی کارگردان کار مطرح شده بود مهم ترین دغدغه های این سریال را روایت داستان های عاشقانه ای می داند که در نخ تسبیح تمام اتفاقات سریال را تشکیل می دهد. بنابراین کمپین می بایست با توجه به تم عاشقانه سریال، محتوای بازاریابی خود را انتخاب کند: « علاوه بر تبلیغات محیطی؛ در روز قبل از اکران سریال و توزیع سراسری عدهای از افراد با لباسهای نمادین به مانند حال و هوای سریال در سطح شهر حاضر و شروع به تبلیغ و توزیع شهرزادنامه میان مردم کردند. این افراد که به کلاه مخملیها مشهور شدند، در میان مراکز پررفت و آمد با ماشینهای قدیمی حاضر و مردم را از آمدن سریال شهرزاد مطلع کردند. کلاهمخملیها در مقابل متروها و میادین اصلی شهر به مانند بهارستان و هفتتیر و... حاضر شدند، مکانهایی که مردم در حال عبور و مرور هستند و کمتر از وسیله نقلیه استفاده میکنند. مکانهایی که مردم عادی رفت و آمد دارند و مطمئناً این افراد میتوانند از مخاطبان سریال شهرزاد باشند. به هرحال این سریال رویکردی فرهنگی و عاشقانه دارد، درنتیجه با این شیوه سعیمان براین بود که گروه مخاطبانی را که بخش عاشقانه برایشان مهمتر است، ترغیب به دیدن سریال کنیم. پس در روز قبل از انتشار سریال تبلیغات محیطی را در این کمپین به سمت تبلیغات پارتیزانی سوق دادیم. »
همانطور که می دانید از مصادیق بازاریابی ویروسی استفاده از کانال های ارتباط جمعی و چندمنظوره مانند فیسبوک است که گروه تبلیغاتی در کنار استفاده گسترده از این امکانات، جذابیت های بخصوصی نیز چاشنی کارشان کرده است.
فیسبوک، تویتر، لینکدین، وب سایت، تلگرام و آپارات تنها بخشی از کانال های متنوعی هستند که تبلیغات در آن ها صورت گرفته است. آنان در محتوای تبلیغات خود حرفهای بزرگ نمیزنند. ادعاهای بزرگ نمیکنند. نمیگویند که سریالی ساختهاند، چنین و چنان که مثلاً طرحی نو در انداختهاند. همین رویکرد کمپین که کاملن برخلاف روال معمول این روزهاست، شهرزاد را با دیگران متمایز میکند. طبق گفته های ستاد روابط عمومی و تبلیغات سریال شهرزاد: « قبل از اکران سریال؛ تبلیغات را هیجانی و پرسروصدا شروع کردیم و بعد از اکران رفتهرفته سرعت زیاد تبلیغات را تا حدودی کم و به سمت مصاحبه با عوامل و بازیگران فیلم رفتهایم. مصاحبهای که در اکثر آنها قرار است، مخاطبان را در جریان مراحل ساخت و روند سریال قرار دهیم.»
در تنوع مطالب تبلیغاتی نیز جذابیت هایی نهفته است، از ارائه ی دیگر فعالیت های هنرمندانی که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته اند تا اخبار و سر و صداهایی که این سریال به پا کرده است. همچنین درج توصیههای هنرمندان صاحب نام دیگری که در جهت تهییج مخاطب بسیار سودمند عمل میکند از دیگر جذابیت های نهفته در مطالب تبلیغاتی است.
یکی از مهمترین و اثربخشترین قسمت های بازاریابی ویروسی مجموعه شهرزاد پس از اکران آن، موزیک ویدئوهایی است که با صدای خوانندههای بسیارمعروف سنتی و پاپ کشور، علیرضا قربانی و محسن چاووشی در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو (یوتیوب، آپارات و...) منتشر میشوند و توانستهاند با بازدیدهای میلیونی سهم به سزایی در ایجاد تعلیق، اثربخشی و توزیع محتویات سریال داشته باشند و در نهایت منجر به فروش فوق العاده شوند.
منبع :لرن مارکتینگ