چطور با لینکدین کسب و کارمان را پروبال بدهیم: ۱۴ استراتژی برای کاربران ایرانی بخش1
لینکدین LinkedIn بزرگ ترین شبکه اجتماعی یا سوشال نتورک کسب و کار در مقیاس جهانی است که بیش از 300 میلیون کاربر عضو از سراسر دنیا در آن فعالیت می کنند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه می توان با کمک این شبکه، به برندسازی و بازاریابی پرداخت و آیا با پتانسیل های این شبکه برای رشد کسب و کارتان آشنا هستید؟ اگر جوابتان بله است پس این مقاله و ۱۴ استراتژی و تاکتیک کاربردی آن را به دقت تا انتها بخوانید:
من مجید کثیری هستم و دو سال است که به طور مستمر با شبکه لینکدین کار می کنم و از زمانی که قدم اول را برای حضور در این شبکه برداشتم، تا امروز که بیش از 1300 نفر از افراد حرفه ای و موفق ترین مدیران ایرانی را در محفل لینکدینی خود دارم، هر روز از پتانسیل های این شبکه شگفت زده شده ام.
این شبکه، نه تنها به طور روزمره و بی وقفه، دنیایی از ارتباطات تجاری را برای من ایجاد کرده، بلکه این قابلیت را برایم فراهم کرده تا در حوزه فعالیت های تخصصی خودم و مجموعه کارهایی که در حال انجام آن هستیم، در مرزهای دانش و علوم مرتبط قرار داشته و هرگز از حالت «روزآمد» بودن خارج نشوم.
با این حال،افراد حرفه ای زیادی در ایران هستند که اگرچه با پتانسیل های این شبکه برای رشد و پیشرفت آشنا هستند ولی متاسفانه نتوانسته اند از آن به نحو احسن استفاده کنند افراد حرفه ای زیادی در ایران هستند که اگرچه با پتانسیل های این شبکه برای رشد و پیشرفت آشنا هستند ولی متاسفانه نتوانسته اند از آن به نحو احسن استفاده کنند و حتی در مواردی حضورشان در این شبکه به اعتبار و نام حرفه ای شان آسیب زده است و یا بعضی ها هم بعد از مدت کوتاهی از فعالیت در این شبکه کنار کشیده اند و تنها چیزی که از آنها مانده یک رزومه شخصی است.
وقتی روند حرکتی این افراد را در این شبکه می بینم از خود می پرسم آیا این ها با به کارگیری چند استراتژی ساده نمی توانستند موفق تر باشند؟ آیا نمی شد با استفاده از این پتانسیل های بزرگ، ارتباطات تجاری موفق تری بسازند؟ ضعف آنها چه بود و چگونه می توانند آن را اصلاح کنند؟
نکاتی که در زیر جمع آوری کرده ام، درس هایی است که در این دو سال از تجربیات شخصی خود و آزمون و خطاهایم در مواجهه و استفاده روزانه از این شبکه آموخته ام. برخی از آنها به طور عمومی اشتباهاتی است که بسیاری از کاربران جهانی لینکدین هم مرتکب می شوند ولی اکثر آنها به اشتباهات رایج کاربران ایرانی باز می گردد:
۱- فرهنگ فعالیت در لینکدین را بیاموزید
هرکدام از شبکه های اجتماعی فرهنگ خود را دارند، مثل همه گروه های اجتماعی واقعی. در یکی از مقالات قبلی ام در مورد این فرهنگ ها و تفاوت هایشان صحبت کرده ام، اما در این جا می خواهم کمی آن را بیشتر تشریح کنم.
فرهنگ مساله ای عمومی است و ما باید هنگام ورود به یک گروه، به اصول و قوانین اجتماعی و فرهنگی آن احترام بگذاریم. فکر نکنید چون پروفایل شما برای شخص شماست، اجازه دارید هر آنچه دوست دارید در آن قرار دهید و یا هر پستی را آپدیت کنید. مثل اینکه شما حق ندارید در یک همایش رسمی در سالن همایش صدا و سیما با تی شرت آستین کوتاه و کلاه لبه دار حاضر شوید و یا حق ندارید در داخل سالن آواز بخوانید. فضایی که شما در آن حضور پیدا کرده اید فقط متعلق به شما نیست و دیگران هر آنچه را شما از خود بروز می دهید می بینند و باید به حقوق آنها احترام بگذارید.
در محیط لینکدین، فضای عرف تجاری کشور حاکم است. فرهنگ این فضا مبتنی بر اصول حرفه ای است. مطالب شما در لینکدین و ارتباطات شما باید دقیقا نماینده روش شما در کسب و کار و تجارتتان باشد. در این فضا هدف فروش نیست بلکه ارتباط سازی استمطالب شما در لینکدین و ارتباطات شما باید دقیقا نماینده روش شما در کسب و کار و تجارتتان باشد. در این فضا هدف فروش نیست بلکه ارتباط سازی است. در این فضا اصل بر احترام متقابل است، همان طور که به مشتری یا مدیر یا تامین کنندگانتان احترام می گذارید. فرهنگ این فضا با مسائل غیر کاری و حرفه ای بیگانه است. اصولا لینکدین به وجود آمده تا فضایی برای رشد و پیشرفت حرفه ای با استفاده از به اشتراک گذاری تجربیات کاری باشد، فضایی که به ایجاد هم افزایی شغلی و حرفه ای بینجامد.
حال با توجه به این مسائل به سوالات زیر جواب دهید:
- آیا در جلسه با مشتریان یا مدیرانتان شعر می خوانید؟
- آیا در مورد تجربیات و شکست های عشقی تان صحبت می کنید؟
- آیا در جلسه مصاحبه با یک کارفرما با دمپایی و لباس زیر می روید؟
- آیا در یک سخنرانی رسمی، به جای صحبت در مورد موضوع، آواز می خوانید؟
- عکس رزومه تان چطور است؟ آیا عکس فیسبوکتان یا یک عکس گل و بلبلی را به رزومه تان الصاق می کنید؟
- آیا در همان جلسه اول آشنایی با یک فرد در یک همایش، کاتالوگ محصولاتتان را از کیف در می آورید و تلاش می کنید به او چیزی بفروشید؟
بله این سوالات برای خیلی از حرفه ای ها خنده دار است ولی اگر جواب شما به این سوالات «نه» هست، پس این کارها را در لینکدین هم نباید بکنید:
- مطالب غیر مرتبط با کسب و کار خود و یا تخصصتان را به اشتراک نگذارید.
- اگر مطالبتان تا حدی در حد تخصصتان هم نیست مطالبی باشد که مورد علاقه دایره ارتباطات لینکدینتان باشد.
- مسائل شخصی را به اشتراک نگذارید.
- تبلیغ مستقیم برای کالاها و خدماتتان نگذارید.
۲- پروفایلتان را کامل کنید، به این سبک
داشتن یک پروفایل (Profile) کامل که کاملا آپدیت نگه داشته می شود، اصل دوم استفاده از لینکدین است. یک پروفایل ناقص نه تنها هیچ مزیتی برای شما ایجاد نمی کند بلکه به برند شما آسیب هم می زندیک پروفایل ناقص نه تنها هیچ مزیتی برای شما ایجاد نمی کند بلکه به برند شما آسیب هم می زند. لازم نیست حتما پروفایل شما تماما انگلیسی باشد و اگر در نوشتن انگلیسی قوی نیستید می توانید پروفایل خود را به زبان فارسی بسازید. البته بهتر است ابتدا با کمک یکی از دوستان «مسلط» خود به زبان انگلیسی ابتدا پروفایل پایه انگلیسی خود را بسازید و در بعد در قسمت نسخه های دیگر پروفایل (Other Versions)، یک پروفایل دیگر به زبان فارسی بسازید. لینکدین به شما این انتخاب را می دهد که هر تعداد پروفایل مجزا به چند زبان مختلف بسازید. در زیر به مهم ترین بخش های پروفایل اشاره می کنم، اما به یاد داشته باشید که لینکدین، امکانات بسیار زیادی در قسمت پروفایل به شما می دهد که از همه آنها استفاده کنید. مثلا می توانید تابلوی افتخارات و جوایز یا Awards درست کنید، آثار منتشر شده تان یا Publications را قرار دهید، تصویر مدارک حرفه ای تان را آپلود کنید و غیره.
۳- اسمتان، بله اسمتان را درست بنویسید!
شاید صحبت کردن در مورد این که باید اسمتان را در پروفایل درست بنویسید برای خیلی ها خنده دار به نظر برسد، اما متاسفانه حتی افراد بسیار حرفه ای را می بینم که این مساله را سرسری می گیرند. می دانم که بلدید اسمتان را به انگلیسی درست هجی کنید، اما این همه قضیه نیست.
در زبان انگلیسی اگر من اسم خودم را به صورت majid kasiri بنویسم «غلط است». حروف اول اسم در زبان انگلیسی باید با حروف بزرگ یعنی Majid Kasiri نوشته شوند. جالب است که افرادی این مساله ساده را در نادیده می گیرند که در پروفایلشان خود را مسلط به زبان انگلیسی معرفی کرده اند!
مطمئن باشید که اگر کارفرمایی قصد دعوت شما به جلسه مصاحبه شغلی را داشته باشد و دانستن زبان انگلیسی در حد متوسط هم برای او مهم باشد، با دیدن اسم شما حتی وارد پروفایل شما هم نمی شود.
اگر دقت کنید در پاراگراف قبل، در قسمت تکمیل پروفایل بر روی واژه «مسلط به انگلیسی» تاکید کردم. هیچ چیز بدتر از این نیست که غلط های رایج املایی و نگارشی مشهود در پروفایلتان باشد. چند بار در روز در این طرف و آن طرف شهر واژه خوش آمدید انگلیسی یا Welcomeرا با املاهای غلط دیده اید و به آن خندیده اید؟
نکته:
یک نکته برای حرفه ای ها و استفاده از یک اشکال یا باگ در لینکدین: می توانید در قسمت اسم، اول اسم خود را به انگلیسی تایپ کنید و سپس با یک فاصله اسم خود را به فارسی تایپ کنید. این کار باعث می شود تا اسم شما بهتر به چشم بیاید و خواندنش برای کاربران فارسی زبان راحت تر باشد. در عین حال وقتی در زیر مطلبی کامنت می گذارید اسم انگلیسی شما در سمت چپ و اسم فارسی شما در سمت راست کامنت نمایش داده می شود، یعنی مطلب با اسم فارسی شما شروع می شود و این مساله از لحاظ بصری جذاب است.
۴- قسمت عنوان یا Title مناسب را بدون خساست انتخاب کنید
انتخاب عنوان یا Title درست که در زیر اسمتان نمایش داده می شود بزرگترین ابزار بازاریابی و برندسازی شخصی شماست. این انتخاب درست نه تنها باعث می شود که در نتیجه جست و جوها در لینکدین بهتر و بالاتر نمایش داده شوید، بلکه باعث می شود در هر تماس و ارتباط و فعالیتی در لینکدین، خودتان و تخصصتان را به بهترین نحو معرفی کنید، زیرا این عنوان همواره در کنار اسم شما در همه جای لینکدین می درخشد.
نکاتی که در این زمینه می توانید به کار گیرید اینها هستند:
- در تعداد کاراکتر مورد استفاده تان در عنوان خساست به خرج ندهید و تا آنجا که می توانید و لینکدین به شما اجازه می دهد آن را کش دار! بنویسید. مثلا عنوان من در لینکدین هست:
مشاور خبره روابط عمومی و ارتباطات رسانه ای Co-Founder, CCO at Akhbar Rasmi Media Agency & Public Relations Consultant
آموزش انتخاب نام و عنوان مناسب در لینکدین برای بازاریابی موثر
با این عنوان هم تخصصم را شرح داده ام و هم به سمتم در شرکتم اشاره کرده ام.
- همان طور که در قسمت اسم عنوان شد می توانید عنوان خود را ترکیبی از کلمات فارسی و انگلیسی قرار دهید. برای این کار ابتدا عنوان انگلیسی را بنویسید و سپس با یک فاصله عنوان فارسی را تایپ کنید.
- عنوان شما باید شامل تخصص های اصلی شما باشد.
- می توانید از کلماتی چون متخصص، کارشناس، خبره و غیره استفاده کنید ولی غلو نکنید.
- از شعار شخصی و یا شرکتی برای قسمت عنوان استفاده نکنید.
- قسمت های مهم عنوان همچون تخصص اصلی تان را در ابتدای عنوان بنویسید. در برخی جاها در لینکدین ممکن است فقط ابتدای عنوانتان نمایش داده شود و اینکه آوردن تخصص اصلی در ابتدای عنوان به نشان داده شدن در نتیجه جستجوها کمک می کند.
۵- صنعت مرتبط را درست انتخاب کنید، به این دلیل
انتخاب صنعت یا Industry مرتبط با شغل شما دارای اهمیت بسیاری در یافته شدن در لینکدین است. اگر یک مدیر دنبال کارمندی در یک زمینه خاص بگردد در قسمت جستجوها، نتایج را ابتدا بر اساس صنعت فیلتر می کند. پس به راحتی به همه جهانیان بگویید که در چه صنعتی فعال هستید.
۶- قسمت خلاصه یا Summary همه جا هست، آن را چطور بنویسیم
این قسمت خلاصه پروفایل شماست و اکثر افراد همین قسمت را می خوانند. در این قسمت خودتان، اهدافتان و توانایی هایتان و همین طور خلاصه ای از کارها و پروژه های موفقتان را ذکر کنید. به ریز جزئیات کارها و سوابق تان نپردازید.
برای نوشتن یک خلاصه فعالیت یا Summary خوب در لینکدین به سوالات زیر جواب بدهید:
- مهمترین تخصص من چیست؟
- مهم ترین توانایی های حرفه ای و شغلی من چیست؟
- چگونه می توانم با تخصص و توانایی هایم در کسب و کار دیگران ارزش ایجاد کنم؟
- چه نگرشی در مورد کسب و کارم دارم و چه رسالتی در زندگی حرفه ایم دنبال می کنم؟
- چرا خود را یک متخصص در حوزه کاریتان می دانید؟ و یا چرا در مسیر کسب این تخصص هستید؟
- مهم ترین کارهایی که انجام داده ام و نشان دهنده نگرش و ارزش هایم است چیست؟
- چگونه دیگران می توانند با من در تماس باشند؟