مهمترین ابزارارتباطی در رشد کسب و کار

یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار تبلیغات است. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها نیز در گرو فعالیتهای تبلیغاتی ست. تبلیغ راهی برای رساندن پیام به مخاطب اما سوالی که مطرح ست : چگونه تبلیغ کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم ؟ برای اینکه تبلیغات ما در کسب وکار موفق باشد باید بر اساس یک برنامه یا planپیش رفت. این به ما کمک می کند که سریعتر و ارزانتر به هدف خود برسیم . برای طراحسی برنامه تبلیغاتی برای کسب و کار باید ابتدا موقعیت فعلی خود را مورد ارزشیابی قرار داده و از وضعیت و موقعیت بازار و سایر رقبا نیز با خبر شویم. هدف تبلیغاتی کسب و کار ما معین باشد. و هدف اصلی خود را از تبلیغات بشناسیم. بودجه در نظر گرفته شده برای امر تبلیغات باید مشخص بوده به خاطر اینکه بودجه تمام فعالیتهای تبلیغاتی را تحت تاثیر خود قرار می دهد استراتژی تبلیغات که شامل محتوی و پیام تبلیغ می باشد نیز باید در این مرحله تدوین شود. تدوین محتوی و پیام تبلیغاتی وظیفه متخصصان تبلیغات است. اما مدیر تبلیغات و مدیر بازاریابی باید توانایی داشته باشند تا فرآیند آن را درک کرده و اطمینان حاصل کنند که کار به بهترین شکل انجام شده است.
در نهایت برنامه ریزی برای اجراء تبلیغات و ساخت تبلیغ صورت می گیرد انتخاب رسانه مناسب برای اجرای تبلیغات برای کسب وکار ما نیز در این مرحله باید مد نظر باشد. رسانه های مختلف به دلیل تاثیرات متفاوتی که بر مخاطبین می گذارند واکنشهای متفاوتی نیز در بر دارند سرانجام نسبت به سنجش میزان تاثیر گذاری واثر بخشی تبلیغات اقدام می گردد که مهمترین نشانه اثر بخشی تبلیغات افزایش فروش و تغییر رفتار در مورد کسب وکار ماست تبلیغات اینترنتی امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا و خدمات است گستره اینترنت و نوع اثر گذاری آن باعث شده که بعضی از شرکت ها تلاشهای سنتی تبلیغاتی را فراموش کنند و صرفاً با تبلیغات مدرن و اینترنتی فعالیتهای حرفه ای خود را به دیگران معرفی کنند. مزیت تبلیغات اینترنتی در این است که کوتاه و گزیده توصیه های کاربردی را مورد توجه قرار داده تا با کاهش هزینه ها اثر بخشی مورد نظر حاصل شود .تبلیغات موفق مستلزم پرداخت هزینه به منظور بهره برداری از امکانات و رسانه مناسب برای نشرآن است. تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی قابل انجام است که از آن جمله می توان به روز نامه ها ، مجله ها، رادیو ، تلویزیون و…. اشاره کرد. انتخاب نوع رسانه بستگی به مخاطبین کسب وکار مورد نظر ما دارد.
یک محصول زمانی در بازار پر فروش می شود که از کیفیت خوب، تبلیغات خوب و بازاریابی قوی برخوردار باشد و صاحبان کالا و خدمات نیز زمانی می توانند شاهد رونق حرفه وکسب و کار خود باشند که برای بالابردن توانایی هایی خود بکوشند و در باره توانایی های خود تبلیغ کنند صاحبان کسب وکار ها باید مطمئن
باشند که کس دیگری در جایی دیگر، مشغول یافتن راهی بهتر ، موثرتر، سریع تر و حتی کم هزینه تر برای انجام کاری است که آنها در حال حاضر آن را انجام می دهید پس اگر در امر کسب وکار خود نتوانستیم از مهارتها و تکنولوژیهای جدید تبلیغاتی در معرفی کسب وکار خود استفاده کنیم رقبای ما این کار را انجام خواهند داد و ما از قافله عقب می مانیم فراموشی واندک شمردن تاثیرات رسانه ها در امور تجاری در نهایت باعث ضعف و نابودی کسب وکار می شود. تبلیغات یکی از ابزارهای اساسی ارتباط واحد تجاری و کسب وکار با دنیای پر تغییر و دگرگون می باشد. بر اساس تئوری یادگیری پیام تبلیغاتی هنگامی اقناع کننده است که توسط گیرنده آموخته و پذیرفته شود.تبلیغ باید در معرض دید قرار گیرد ، درک شود، آموخته شود به یاد بماند و به عمل در آید. در خیلی از موارد محصولات رقیب هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند ولی آگهی های تبلیغاتی باعث آفرینش تفاوت واختلاف می شوند پیام تبلیغاتی برای رونق کسب وکار وافزایش فروش زمانی اقناع کننده است که توجه گیرنده پیام را جلب کند و دلایل پیام باید فهم و درک شود گیرنده پیام باید استد لالهای پیام را قبول کند و آنها را به عنوان حقیقت بپذیرد نویسندگان آگهی ها که اصلی ترین خالقان آنها هستند می دانند که اگهی خوب باید چگونه باشد اگهی خوب در برگیرنده آیده ای هوشمندانه است اگهی خوب با مهارتی کامل نوشته و با تخیلی زیر کانه ساخته می شود مشتری و سایر مخاطبین باید با بررسی و یا در معرض قرار گرفتن تولیدات و تبلیغات مرتبط با آنها، احساس جدید بودن و متفاوت بودن را در محصولات بیایند .
چگونه یک طرح شغلی تهیه کنیم؟
یک طرح شغلی شامل تمامی جزئیات یک کسب و کار (حرفه یا شغل) میباشد. این جزئیات تمامی موارد مربوط به نوع کسب و کار، بازاریابی، رقابت، عملیات راهبردی، پرسنل، امور مالی، سرمایهگذاری و ... را شامل میشود.
طبق تعریف طرح کسب و کار (شغلی) (Business Plan) عبارت است از یک طرح که آینده و توسعه یک کسب و کار را معین میکند و اغلب یک دوره چند ساله را در بر میگیرد.
- جذب سرمایه اولیه
- جذب تیم مدیریت
- نقشه راهنما
- ابزار ارتباط برون و درون سازمانی
برنامهریزی خوب میتواند:
- کارآفرین را در اداره کسبوکار راهنمایی کند؛
- از بروز اشتباههای زیانبار جلوگیری کند؛
- در پیشرفت و بهبود کار کمک نماید؛
- انجام امور را سرعت بخشیده و در نتیجه باعث صرفهجویی در زمان شود؛
- فرآیندهای مختلف تولید، بازاریابی و توزیع را بهینهسازی کرده و از اتلاف مواد اولیه، کار و سرمایه جلوگیری نماید؛
- همچنین، با تعیین چشمانداز و رسالت شرکت، مدیریت را در دستیابی به اهداف کوتاه و بلندمدت یاری میدهد
- دورنمای راهبردی از شرکت
- مهمترین ابزار ارتباطی درونشرکتی و برونشرکتی
- ابزاری برای جمعآوری سرمایههای لازم برای کار
- ابزاری برای برنامهریزی، اندازهگیری و بهبود عملکرد
- مبنایی برای تصمیمگیری صحیح
- راهی برای ایجاد انگیزه در کارکنان
- مقدمه
- توصیف کسب و کار مورد نظر
- برنامه بازار
- برنامه مالی
- برنامه مدیریتی
- ضمائم
- جلد
- فهرست مطالب
- خلاصه اجرایی
- چکیده
- نامتان چیست؟ و چه کسی هستید؟
- کسب و کارتان چیست؟ بازار شما چگونست؟
- چه هدفی را دنبال میکنید؟ و چشمانداز شما چیست؟
- چقدر پول میخواهید و آن را چکار خواهید کرد؟
- مزیترقابتی پایدار شما چیست؟
وقتی خواننده خلاصه اجرایی را مطالعه کرد میتواند به دیگری بگوید شما قرار است چه کنید
-
ایده تجاری کسب وکارتان چیست؟
-
مالکیت: شخصی، مشارکتی، و یا شرکتی
-
نوع کسب و کار: تولیدی یا خدماتی
-
تولیدات یا خدمات شما شامل چیست؟
-
کسب وکار جدید، توسعه، امتیاز و نمایندگی
-
تاریخچه و مراحل رشد کسب وکار
-
فرصتهای رشد و پیشرفت کسب وکار چیست؟
-
چه زمانی کسب وکارتان شروع خواهد شد؟
- اجناس یا خدماتی که میفروشید چیست؟
- محصولات و یا خدمات شما چه سودی برای مشتریان خواهد داشت؟
- چه محصولات / خدماتی مورد تقاضا هستند؟
- محصولات یا خدماتی که شما ارائه میدهید چه تفاوتهایی با محصولات یا خدمات دیگران دارند؟
- کسب وکارشما چه نوع فضایی نیاز دارید؟
- محل شما چه نیازهایی دارد؟
- چرا محل و ساختمان شما مطلوب است؟
- آیا دسترسی به این محل آسان است؟
- آیا وسایل نقلیه عمومی وجود دارد؟
- آیا خیابان دارای روشنایی کافی است؟
- چه کسانی مشتریان شما هستند؟ بازار(های) مورد نظر را تعریف کنید
- آیا بازار شما در حال رشد است؟ در حال سکون است و یا تنزول میکند؟
- آیا بازار شما به صورت سهامی در حال رشد است؟ در حال سکون و یا تنزول است؟
- در صورتی که امتیازی وجود دارد، سهم بازار شما چقدر است؟
- آیا بازار شما به اندازه کافی برای توسعه دادن بزرگ است؟
- چگونه سهم خودتان را از بازار جذب، نگهداری و افزایش خواهید داد؟
- پنج رقیب نزدیک شما چه کسانی هستند؟
- رقبای غیر مستقیم شما چه کسانی هستند؟
- کسب و کار آنها چگونه است؟ ثابت؟ در حال رشد؟ یا در حال تحول؟
- از عملکرد آنها چه نتیجهای گرفتهاید؟ از آگهیهای تبلیغاتی آنها چطور؟
- نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
- محصولات یا خدمات آنها چه فرقی با محصولات و خدمات شما دارد؟
- قیمت اجناس و شیوه قیمتگذاری در خرده فروشی
- موقعیت رقابتی
- قیمتگذاری پایینتر از قیمت رقبا
- قیمتگذاری بالاتر از قیمت رقبا
- چند قیمتی
- هزینههای خدمات و قیمتگذاری (برای مشاغل خدماتی)
- اجزاء یا بخشهای خدمات
- هزینه مواد
- هزینههای نیروی انسانی
- هزینههای آینده
- داشتن یک محصول و یا خدمات خوب بدون آگهی و تبلیغات بازرگانی به منزله هیچ در نظر گرفته میشود.
- عبارات جذابی بکار ببرید که علائق خوانندهها، بینندهها و شنوندهها را بیدار کند
- سابقه تجربیات مدیریتی شما چگونه در این کسب و کار به شما کمک میکند؟
- نقاط ضعف شما چیست و چگونه آنها را تعدیل میکنید؟
- چه افرادی در تیم مدیریت خواهند بود؟
- نقاط ضعف و قوت آنها چیست؟
- وظایف آنها چیست؟
- آیا این وظایف به روشنی تعریف شده است؟
- نیازهای پرسنل موجود شما چه چیزهایی است؟
- برنامه شما برای استخدام و تربیت افراد چیست؟
- پیشنهادات شما در مورد حقوق، مزایا، تعطیلات و مرخصیها چیست؟
هر تصمیم در کسب و کار شما به یک عدد (درآمد / هزینه) منتهی میشود که بر روی بخش کمی (برنامه مالی) طرح کسب و کار شما تاثیر می گذارد.
نکاتی برای تدوین برنامه مالی
- محتاط باشید.
- صادق باشید.
- از اصطلاحات استاندارد استفاده نمایید.
- واقعبین باشید.
- تجربههای عملی در کسب و کار خود را مد نظر قرار دهید.
- از روشهای حسابداری علمی استفاده کنید.
- سازگاری بین اجزاء را رعایت نمایید.
فراموش نکنید که
هیچ فرمول استانداردی برای تهیه یک برنامه تجاری وجود ندارد. هیچ میزان استانداردی برای حجم برنامه یا میزان جزییات. هیچ فهرست مطالب استانداردی. حتی هیچ روش ایدهآلی برای مرتب کردن محتوای برنامه تجاری وجود ندارد. با این وجود هر فرد با تجربهای با شناختی که از مخاطبان خود دارد میتواند یک برنامه موثر تدوین نماید.