تقریباً تمام کاربران اینترنت و گوشی های هوشمند با نام های دیوار، شیپور و یا هر دو آشنایی دارند.این دو سایت و اپلیکیشن، از کاربردی ترین سایتهای خدماتی بوده که طبف وسیعی از سراسر مردم ایران از آنها استفاده می کنند.به عنوان مثال شما اگر قصد دارید یخچال خانگی خود را بفروشید به جای آنکه با قیمتی اندک به سمساریها بفروشید می توانید با آگهی رایگان در دیوار یا شیپور، ان را به قیمت دلخواه خود به فروش برسانید.

حال چنین امکانی برای هر نوع آگهی فراهم شده به طوریکه مطئن هستید آگهی های شما توسط هزاران نفر از همشهریانتان دیده خواهد شد.اما نکته ای که روز به روز در حال پررنگ تر شدن بوده و ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده به گونه ای که بارها در تماسهای تلفنی یا از طریق ایمیل از من سوال شده است این پرسش است که :

سایتهای دیوار و شیپور که ماهانه هزینه های زیادی را برای تبلیغات، نیروی انسانی و سرور صرف می کنند از چه راهی درآمدزایی خواهند کرد؟

گرچه می دانیم بخش اعظم خدمات این دو سایت رایگان بوده و تنها آپشن های محدودی مانند آگهی های فوری و یا آگهی های استخدام نیاز به پرداخت هزینه دارید اما این درآمد به حدی نیست که جوابگوهای هزینه های جاری آنها باشد.لذا در پاسخ به سوال مذکور، محتمل ترین گزینه برای طرح درآمدزایی این دو سایت را مطرح و بررسی می کنم :

پیشنهاد مطالعه  تصاویری از درآمد واقعی کاربران اینترنت در ایران

رقابتی که بین دیوار و شیپور شکل گرفته نه برای افزایش درآمد، بلکه برای تصاحب سهم بازار و جایگاه سازی در بین مردم می باشد.هر دوی آنها به دنبال این هستند که بیشترین وابستگی مردم را به خدمات خود به وجود آورند.در واقع، آنها می خواهند آنچنان در بطن زندگی مردم نفوذ کنند که مانند گوگل به یک ابزار کمکی ضروری تبدیل شده که زندگی مردم با آن گره بخورد.

هر کدام از این دو سایت که بتوانند به چنین هدفی دست پیدا کند می تواند طرح های درآمدزایی اصلی خود را رونمایی کند اما با وجود رقابت سنگینی که بین این دو جاریست حذف خدمات رایگان می تواند به قیمت از دست دادن جایگاه برند مذکور در بین مردم تمام شود.

اما با توجه به نوع خدمات این دو سایت و روندی که از ابتدا تا کنون طی کرده اند محتمل ترین روش برای درآمدزایی آنها، تمرکز بر پول خرد مردم می باشد! به همان مثال فروش یخچال شما بازگردیم.شما می دانید که آگهی در دیوار یا شیپور می تواند در کمتر از یک الی دو روز، یخچال شما به قیمت مناسب به فروش برسد.آیا حاضر نیستید به جای آنکه یخچال را نصف قیمت و یا حتی کمتر به سمساری بفروشید به ازای این آگهی در دیوار یا شیپور، رقمی در حدود ۵۰۰ تومان و یا ۱۰۰۰ تومان بپردازید؟!

پیشنهاد مطالعه  تبلیغات دیجیتال کسب و کارهای آفلاین برای جذب مشتریهای آنلاین

دیوار و شیپور می خواهند با زندگی روزمره مردم ایران گره بخورند تا پس از آنکه نیاز به دیوار/شیپور به بخش جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شد تمام آگهی های خود را با دریافت رقمی اندک منتشر کنند.همانند نان که بخشی از غذای روزانه مردم است و افزایش قیمت آن، کاهشی در خرید آن توسط مردم را در پی نخواهد داشت.

حال کافیست حساب کنید در هر روز چند هزار آگهی از سراسر کشور در این سایتها منتشر می شود تا بدانید چه رقم بالایی را می توان از هر آگهی کسب نمود….

در حال حاضر، سایت دیوار رتبه ۱۹ ایران و شیپور رتبه ۱۷۴ از میان کل سایتهای ایرانی را دارا می باشند. به نظر شما کدام یک از این دو سایت می تواند در زمینه درآمدزایی از خدمات رایگان خود بهتر عمل کرده و درآمد بیشتری کسب کند؟

زمانی تنها سایت نیازمندی اینترنتی که برای غالب مردم شناخته شده و محبوب بود سایت و اپلیکیشن دیوار بود.خدمات سایت دیوار نقطه عطفی در سایتهای نیازمندی اینترنتی بوده و هست.اما مدتیست که نام سایت جدیدی به نام شیپور بر سر زبانها افتاده و روز به روز گسترش می یابد.

شیپور را می توان پیشرو در سایتهای آگهی اینترنتی دانست،نوع خدمت رسانی ، رابط کاربری سایت،تبلیغات هدفمند و طرحهای تشویقی تنها بخشی از ویژگی های برتر این سایت می باشد.

چند ماهیست که شیپور هزینه هنگفتی برای تبلیغات خود در نظر گرفته است.از تبلیغات وسیع در شبکه های تبلیغاتی مثل آ نتورک و بنرهای تبلیغاتی در سایتهای پربازدید.تداوم نمایش این تبلیغات و همچنین تغییر مداوم بنرهای تبلیغاتی ( جهت جلوگیری از یکنواختی برای کاربران ) و گرافیک جذاب تبلیغات سبب شده که روز به روز بازدیدهای این سایت افزایش پیدا کرده و به دیوار نزدیک تر شود.

قطعاً هدف شیپور رقابت با دیوار و کنار زدن آن می باشد و در این راه از دو عنصد هوشمندی و سرمایه مالی بهره می برد.

اما همانطور که می دانیم هم دیوار و هم شیپور خدمات رایگانی ارائه می دهند.گرچه سایت دیوار برای تبلیغات خود هزینه ای نمی کند اما سوال اینجاست که مسئولان سیپور چه طرح درآمدزایی ای برای این هزینه های سرسام آور تبلیغاتی جهت ارائه خدمات رایگان در نظر گرفته اند؟

 



منبع: وبلاگ گروه تجارت الکترونیک پیشتاز