بهترین راه های تبلیغ در اینترنت کدام است؟ بخش۱
همان طور که شاید تا کنون خواننده سلسله مطالب راه حل هایی برای وب مسترها بوده باشید، ما در بخش اول این مقالات، درباره اهمیت نوشتن چشم انداز و تبیین ماموریت سازمانی برای یک سایت خوب صحبت کردیم. یعنی اشاره کردیم که هر سایت موفق باید چشم اندازه و برنامه داشته باشد. در بخش دوم، به اهمیت چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مشتریان سایت مطالبی ارائه شد. در بخش سوم، بیش از 30 نکته کاربردی درباره اصول تولید محتوا و شیوه های تعامل پرتال ها با مخاطبان مختلف خود مورد بررسی قرار گرفت. در بخش چهارم، نگاه خلاقانه و نوآورانه در کسب و کار دیجیتالی اشاره شد و مثال هایی عنوان کردیم. در بخش پنجم، از مکتب جف بزوس، موسس آمازون دات کام، تجربه های مفیدی را در اختیار خوانندگان عزیز قرار دادیم که کسب و کاری در این سطح، چه رویکرد و موفقیت هایی را تجربه کرده است. مطالب بخش ششم و هفتم، به ترتیب درباره اصول موفقیت در کسب و کار سایت علی بابا و گوگل بود که در آن، موفقیت های دیجیتالی این سایت های عظیم را با نکاتی که در 5 بخش قبلی فرا گرفته بودیم، تحلیل اجمالی کردیم. دربخش هشتم به موضوع اصول نام گذاری پرتال و مسائل مرتبط با آن ها اشاره خواهیم کرد. بخش نهم را به موضوع تبلیغات در اینترنت و فرصت ها و قابلیت های مختلف آن اختصاص داده ایم که به نظر می رسد یک مبحث مورد غفلت قرار گرفته شده توسط وب مسترهای محترم می باشد.
براي تبليغ موثر و فراگير خدمات و محصولات خود در اينترنت، مي بايست در مورد ترافيک سايت اطلاعات خوبي داشته باشيم. برخي از تارگاه هايي که براي تبليغ انتخاب مي کنيد، در مورد شمار بيننده خود اطلاعاتي اعلام مي کنند که تحليل درست آن ها، شما را به انجام تبليغ در سايت مورد نظر متقاعد يا از انجام آن، منصرف مي کند. در ادامه اين بخش، روش هايي در تبليغ در اينترنت معرفي مي شود. نا گفته ييدا ست که يکي از روش هاي موفقيت پرتال هاي اينترنت که قابليت هاي طراحي پرتال نيز در آن تاثير غير مستقيم دارد، معرفي و تبليغ آنلاين است. براي تبليغات آنلاين، ترافيک سايت از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. ترافيک سايت، تعداد بيننده يک سايت را نشان مي دهد.
هر اندازه يک سايت از بيننده بيش تري برخوردار باشد، محبوبيت آن براي کاربران اينترنت بيش تر است. سايتي که بيننده بيش تر داشته باشد، بيش تر مورد بازديد کاربران قرار مي گيرد و معمولا اين سايت ها، از حجم آگهي هاي آنلاين زيادي برخوردار هستند. در اين سعي و مقاله، به دلايل تحليل ترافيک يک سايت پرداخته مي شود و پايگاه هاي وب فارسي جهت تحليل ترافيک سايت معرفي مي شود.تبلیغات در اینترنت، بخش غیر قابل انکاری در آمد هنگفت فعالان کسب و کار اینترنتی و حتی کارآفرینان دیجیتال را شامل می شود.
تبلیغات در وب، یکی از برگ های برنده فعالان کسب و کار دیجیتالی به شمار می رود و برد و موفقیت بالایی برای آگهی دهنده به همراه می آورد. تفاوت تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی، در سهولت و برد بالای آن می باشد که می تواند ظرف چند ثانیه، میلیون ها نفر را در سراسرجهان با مفهوم و مساله ای آشنا و ترغیب کند. امری که برای تبلیغات سنتی هیچ گاه قابل تصور نبوده است. تبلیغات اینترنتی را باید بیش از قبل بها داد و به اهمیت اثربخش آن بهتر آگاه بود.
دلايل تحليل ترافيک سايت
تحليل ترافيک يک سايت نتايج مطلوبي براي وب مسترهاي پايگاه هاي اينترنت ارائه مي کند که منجر به ارتقاي ديد و رويکرد آن ها نسبت به ادامه فعاليت هاي اطلاع رساني الکترونيکي آنان مي گردد. وقتي بتوانيد تحليل درستي از ترافيک صفحات وب سايت خود بکنيد، قطعا مخاطب شناسي شما منطقي تر و رفتار سازماني الکترونيکي مفيدي را در پي خواهيد گرفت. نزديک شدن به هدف و تنظيم مجدد هدف Goal Re-setting از جمله مواردي است که تحليل ترافيک سايت براي ما به ارمغان مي آورد و بايد به آن توجه زيادي معطوف داشت. براي اين که چرا بايد يک سايت را تحليل آماري کنيم، دلايل دهگانه ذيل الذکر، ارائه مي شود :
1- شناسايي رفتار الکترونيکي کاربران در سايت
2- شناسايي استراتژيهايي که بهتر جواب داده اند.
3- تحليل رفتار کنوني براي پي ريزي استراتژيهاي بعدي سايت
4- شناسايي پر مخاطب ترين بخش هاي سايت
5- آگاهي از روش هاي اتصال به سايت و نرم افزارهاي استفاده شده کاربران براي ورود به سايت
6- از چه کشورهايي بيننده داشته است ؟
7- کدام صفحات سايت بيش تر مورد بازديد قرار گرفته است ؟
8- چه نرم افزار هايي براي ورود به سايت ما از طريق کاربران استفاده شده است ؟
9- چه زمان هايي در روز بيش ترين مراجعه به سايت ما بوده است ؟
10- به طور روزانه، ماهانه و سالانه ف چه تعداد بار سايت ما مورد بازديد قرار گرفته است ؟
نرم افزارهاي رايگان اطلاع از ترافيک سايت
بسياري از سرورهايي که خدمات هاستينگ (اجاره فضاي سايت ) را مي دهند، نرم افزار اطلاع از تعداد بيننده سايت يا کنتور را به شما مي دهند. اما اگر اعتقادي به نرم افزارهاي اين سرورها نداريد از سايت هاي زير استفاده کنيد. قبلا يادآوري مي کنيم، که براي استفاده از کنتور هاي سايت هاي زير به مطالب زير دقت کنيد :
1- سورسي را که سايت ارائه دهنده کنتور به شما مي دهد تا در سايت خود قرار دهيد، به درستي در ايندکس سايت قرار دهيد
2- مطمئن باشيد که آرم سايت ارائه دهنده کنتور رايگان، در سايت شما نمايش داده مي شود
3- احتمالا اين سرويس هاي رايگان بعد از مدتي پولي مي شود. به اين مورد توجه کنيد
4- کنتوري که در سايت شما وجود دارد، براي همگان قابل رويت است.
5- تمام جزئياتي که شما از طريق کنتور سايت مشاهده مي کنيد، براي ديگر کاربران نيز قابل ديدن است.
روش هاي تبليغ در اينترنت
يک پرتال موفق در اينترنت، پرتالي است که بتواند در راستاي ماموريت ها و چشم اندازهاي سازماني تعريف شده، ظرفيت ها و قابليت هاي خود را در عرصه هاي گوناگون در اختيار طيف هاي گسترده اي از مخاطبان قرار دهد و تلاش کند تا مخاطب زا باشد و کاربران مختلفي را به سمت خود جذب کند. تبليغات در اينترنت بر خلاف رسانه هاي سنتي، روش هاي گوناگون و خلاقانه اي دارد که در ادامه به شماري از آن ها اشاره مي کنيم.
1- تبليغات کلمه اي 1
یکی از خلاقانه ترین روش های تبلیغاتی می باشد که در سالیان اخیر مورد توجه و استفاده میلیون ها در وب قرار گرفته است. مبدا آن را باید گوگل و امید کردستانی دانست. يکي از جديد ترين شيوه هاي تبليغات در اينترنت است که صاحبان پرتال ها، بر اساس کليد واژه هاي مورد نظر خود که معمولا در راستاي فعاليت ها و زمينه اصلي وبگاه آن ها مي باشد، به معرفي لينک خود اقدام مي کنند. تبليغات کلمه اي از شيوه هاي خلاقانه گوگل و اميد کردستاني، در معرفي سايت ها بر اساس نوشته و نه تصوير و انيميشن، آغاز شد و همچنان پر مخاطب مي باشد.
تبليغات کلمه اي در موتورهاي جست وجو، معمولا طرفدار زيادي دارد و بر همين اساس، امروزه غول جست وجوي اينترنت (گوگل)، تلاش هاي زيادي دارد تا کليد واژه هاي معروف و مشهوري که به زبان هاي مختلف توسط کاربران اين سايت، جست وجو مي شوند را به آگهي دهندگان بفروشد و البته درآمد کلاني نيز از اين بابت کسب کرده است.
مثلا اگر شما به دنبال آژانس هايي براي رزرو هتل و اماکن اقامتي در فلان کشور دنيا هستيد، صاحبان پرتال هايي که نمي توانند رتبه هاي نخست جست وجو در گوگل را بر اساس کليد واژه هاي خاص مربوط به کسب و کار خود، (در اين حالت : هتل، رزرو هتل، تور لحظه آخر و... ) کسب کنند، به صورت کلمه اي در گوگل تبليغ مي کنند. به ازاي شارژي که پرداخت کرده باشند، امکان معرفي و حضور به صورت تبليغات کلمه اي در کنار فهرست نتايج عرضه شده به کاربر را خواهند داشت.
اکنون کاربران مي توانند در کنار فهرست نتايج عرضه شده در گوگل، فهرست آگهي هاي مرتبط را نيز مشاهده کنند. البته تبليغات کلمه اي شيوه هاي مختلفي از جمله تبليغ بر اساس تعداد نمايش و تبليغ بر اساس تعداد کليلک دارد که در پرتال ها،متفاوت است. تبليغات کلمه اي به واسطه آن که مخاطبان، با متن و مفاهيم محتوايي سر و کار دارند، بعضا از تبليغات انيميشني که هم نرم افزار خاص خود را براي بارگذاري در کليه سيستم هاي کامپيوتري نياز دارد و هم نياز به درک و حوصله مخاطبان دارد، بعضا اثربخش تر است.
2- تبليغات بنري2
از متداول ترين شيوه هاي تبليغات در اينترنت است که از سال 1996 ميلادي تا کنون، ادامه داشت و مخاطبان زيادي دارد. در همین پرتال برترین ها ، تبلیغات بنری رواج دارد. شايد اگثر مخاطبان اينترنت، تبليغات در سرزمين ديجيتال را بر اساس تبليغات بنري بشناسند و بدانند. اين تبليغات چه به صورت گيف انيميشن3 و چه به صورت چند رسانه اي4 ، در فريم هاي مختلف، اطلاعات گوناگون را به کاربران ارائه مي کند. کاربران بر اساس لينکي که بر روي اين تبليغات قرار گرفته است، به پرتال تبليغ شده متصل مي شوند. نکته اي که بايد در مورد تبليغات بنري دانست، لزوم طراحي هدفمند و مطلوب تبليغات است. متاسفانه اکنون با توسعه پرتال ها و حجم بالاي تبليغات در فضاي مجازي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي، تبليغات بنري زيادي در وب مشاهده مي شود که بعضا خستگي و عدم توجه کاربران را به دنبال دارد. اين عدم توجه و عدم کليک پذيري تبليغات بنري را بايد در موارد زير تا حدودي خلاصه کرد:
1- نوع طراحي گرافيکي با رنگ های زننده.
2- عدم تناسب رنگ بندي در تبليغات بنري با موضوع و کارکرد سايت تبليغ کننده.
3- شلوغ بودن محتوا و گرافيک ارائه شده در تبليغات.
4- عدم توجه به طيف مخاطبان پرتال.
5- استفاده از فريم هاي متعدد براي نمايش اطلاعات.
6- تحميل محتواي آگهي به بيننده سايت.
7- استفاده از تيترها و عناوين چرخشي با سرعت بالا.
8- بارگذاري نامناسب در مرورگر ها و سيستم عامل هاي مختلف کاربران.
9- باز شدن لينک اگهي در صفحه اي که کاربر در حال مشاهده مطالب سايت تبليغ کننده است.
10- عدم خلاقيت در طراحي زيبا و شيک.
11- عدم توجه به ارزش ساده سازي و رنگ بندي هاي متنوع.
12- عدم تغيير ساختار و گرافيک و محتواي آگهي در يک بازه زماني خاص.
وقتي شما آگهي يک موسسه ارائه دهنده خدمات آموزشي براي دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتراي را در يک سايت خبري مشاهده مي کنيد، نهايتا يک بار بر روي اين آگهي کليلک کيند و به صفحه مربوطه برويد و شايد ظرف بيست ثانيه از مشاهده اطلاعات بيشتر اين موسسه تبليغ کننده منصرف شويد و صفحه را ببنديد. حال اگر شما روزي يکصد بار به پرتال خبري براي مشاهده اخبار روز مراجعه کنيد، هر بار که چنين آگهي را ببينيد از کليلک بر روي آن خودداري خواهيد کرد. چرا که اين آگهي شما را جذب نکرده است و تجربه قبلي از آن داشته ايد. پس آگهي دهنده شانس بازديد سايت توسط شما را براي بار دوم يا سوم از دست خواهد داد. اين قضيه براي ديگر کاربران نيز صادق است.
متاسفانه اين آگهي بر اساس استاندارد و شرايط خاصي که در پخش آگهي هاي بنري در سايت هاي مختلف است، در يک بازه دو هفته اي تا چند ماهه، بر روي صفحات خاصي از پرتال نمايش دهنده آگهي، بر جا مي ماند. تنها کاربران جديد سايت، احتمال دارد که بر اساس علاقمندي خود، بر روي اين آگهي کليک کنند يا نکنند. راه حل براي افزايش کليک پذيري اين آگهي چيست؟ در واقع يکي از راه حل هاي احتمالي آن است که صاحب آگهي، صفحات مختلف پرتال خود را در هر هفته معرفي کند و از يک سيستم آگهي بنري چرخشي استفاده کند تا کاربران پرتالي که بنر در آن قرار گرفته است، با يک آگهي ثابت و محتواي يکنواخت مواجه نشوند.
طراحي يک بنر تبليغات موثر در وب، نيازمند يک کار مطالعاتي ميان رشته اي است که روان شناسي و گرافيک و طراحي را توامان نياز دارد. آگهي بنري در سايت هاي وب، سالانه صدها ميليون دلار درآمد عايد فعالان اين عرصه مي کند، لذا همان طور که در بخش سوم کتاب عنوان شده است، ايده هاي خلاقانه براي توسعه کسب و کارهاي مبتني بر آگهي هاي اينترنتي، مي تواند فرصت هاي خوبي را در اختيار علاقمندان به اين عرصه قرار دهد. در انتشار آگهي هاي بنري، بايد طيف هاي مختلف مخاطبان، کارکرد سايت تبليغ کننده و هدف تبليغات مشخص باشد و راهکارهايي براي خروج از معضلات يکنواخت شدن در وب، در دستور کار آگهي دهنده و وب مستر پرتال نمايش دهنده آگهي قرار بگيرد.
3- تبادل لينک5
تبادل لينک را مي توان يکي از کم خرج ترين شيوه هاي معرفي يک پرتال در سايت هاي اينترنت دانست. با تبادل لينک، در واقع صاحبان پرتال ها و وبلاگ ها، مي توانند در آدرس هاي اينترنتي مختلف، آدرس دامنه خود را ثبت کنند. معمولا چنين ثبتي، دائمي يا طولاني مدت خواهد بود و مانند دو روش قبلي، بر اساس توافق زماني و مالي مشخص صورت نمي گيرد. تبادل لينک سبب مي شود تا پرتال شما در سايت هاي مختلف به نمايش در آيد. امکان کليک خوري آن توسط کاربراني با سليقه ها ،اطلاعات و علايق مختلف، افزايش يابد. خيلي از آدرس ها در وب، از طريق موتورهاي جست و جو به صورت تصادفي براي کاربران به نمايش در مي آيد.
بنابراين در چنين بستري، حضور لينک شما در آدرس تصادفي مربوطه، شانس افزايش هيت پرتال شما را افزايش مي دهد. بنابراين هر اندازه بتوانيد در ده ها ميليارد صفحه اينترنتي موجود ،لينک خود را معرفي کنيد و اطلاعات پرتال خود را در آن جا ثبت کنيد، امتياز رقابتي مطلوبي را به دست آورده ايد. علاوه بر اين، موتورهاي جست وجو به پرتال هايي که لينک آن ها در سايت هاي مختلف قرار گرفته است، توجه شاياني دارند و اين امر، در ارتقاي رتبه سايت شما در نتايج اعلامي موتورهاي جست و جو، تاثير مستقيم خواهد داشت. وبلاگ ها، سايت هاي عمومي، دايرکتوري هاي پرتال هاي اينترنت و سايت هاي تازه تاسيس، بهترين ابزارها براي تبادل لينک مي باشند.
4- تبادل آگهي چرخشي
تبادل لينک، تنها معرفي دامنه سايت مي باشد. اما از طريق تبادل آگهي چرخشي، صاحبان پرتال ها مي توانند با طراحي يک سامانه نمايش آگهي بر روي سايت هاي مورد نظر خود و تعيين قابليت هاي فني و طراحي خاص، نسبت به تبادل آگهي چرخشي اقدام کنند. در واقع، شماري از سايت ها، چه پر بيننده و چه غير پر بيننده، توافق مي کنند که اسکريپ خاصي را بر روي صفحات خاصي از پرتال هاي خود قرار دهند تا زماني که مخاطبي وارد پايگاه هاي آن ها مي شود، آگهي هاي مربوطه براي آنان به نمايش در بيايد. با اين عملکرد، آگهي هاي مربوط به پرتال هاي مختلف، همزمان در سايت هاي عضو سيستم تبادل آگهي چرخشي به نمايش در مي آيد و به اطلاع مخاطبان مي رسد.
اکنون پرتال هايي وجود دارند که امکان تبادل آگهي چرخشي در بيش از 100 سايت را براي آگهي دهندگان فراهم مي کند و بعضا به وبگاه هاي پر بيننده، براي نمايش آگهي و کليک خوري آگهي ، شارژ ماهانه يا مورد پرداخت مي کنند. بنابراين تبادل آگهي چرخشي به واسطه نمايش آگهي در سايت هاي مختلف و به صورت گرافيکي، مي تواند در جذب مخاطب، موفق تر از تبادل لينک ثابت باشد. اما به هر حال هر روش آگهي، ماموريت و هدف و بازدهي خاص خود را دارد که بايد از ظرفيت هاي آن آگاه بود. برای اطلاع از سایت هایی که آگهی چرخشی تبادلی قبول می کنند، میتوانید در اینترنت جست و جو کنید.
ادمه دارد....