5-    خبرنامه هاي تبليغاتي

خبرنامه هاي تبليغاتي، و يا تبليغ در خبرنامه هاي اينترنتي که از طريق پست الکترونيکي به نشاني هزاران مخاطب از قبل تعيين شده ارسال مي شود، يکي از راه هاي تبليغات در وب مي باشد. در اين نوع تبليغات الکترونيکي، آگهي دهنده مي تواند تبليغ خود را در داخل خبرنامه قرار دهد و نسبت به معرفي خود اقدام کند. اهميت اين نوع تبليغ به نسبت شيوه ها ديگر آن است که به دليل ارسال خبرنامه به طيف خاصي از مخاطبان که معمولا مخاطبان ثابت چنين خبرنامه هايي در وب هستند، شانس ديده شدن آگهي و کليلک خوردن، افزايش مي يابد. اما بايد توجه داشت که مخاطبان خبرنامه ها معمولا در يک بازه زماني خاص، ثابت هستند و آگهي دهنده براي افزايش مخاطب پذيري خود، بايد نسبت به طراحي مرتب و اثربخش آگهي خود در خبرنامه اقدام کند. 

هر اندازه بتوانيد آگهي هاي خلاقانه و مبتني بر کارکرد خبرنامه هاي اينترنتي طراحي و توليد کنيد، شانس کليلک خوري! آگهي شما افزايش مي يابد. خبرنامه هاي اينترنتي موفقي که در وب فعال هستند را مي توانيد با جست وجو در موتورهاي وب پيدا کنيد. البته يکي از تهديدهاي بالقوه اي که خبرنامه هاي تبليغاتي را تهديد مي کند، اسپم شدن آن ها در صندوق پست الکترونيک کاربران مي باشد که بايد به اين موضوع نيز توجه کنيد. البته بعضي از خبرنامه ها، کنتوري را تعبيه مي کنند تا صحت ورود خبرنامه به صندوق الکترونيکي کاربران و نه فولدر اسپم مشخص شود و هر خبرنامه باز شده و مطالعه شده نيز مشخص شود. به هر حال، خبرنامه ها و آگهي دهندگان در اين مجموعه ها، قواعد بازي خود را دارند که بايد از آن ها آگاه باشيد. 

6-    خبرخوان هاي تبليغاتي

کار خبرخوان ها، خبر خواني است. خبر خوان ها براساس نوع خاص طراحي نرم افزاري صورت گرفته، اخبار و اطلاعات منتشر شده در سايت هاي هدف را به طور لحظه اي دريافت و بر روي خروجي بخش هاي مختلف، منتشر مي کنند. بعضي از خبرخوان ها ،روزانه 5 هزار خبر را از 400 پرتال خبري دريافت و باز نشر مي کنند. اين امر باعث مي شود که اگر شما فرصت بررسي اخبار 30 پرتال خبري مهم را در يک حوزه خاص نداريد، ظرف مدتي کوتاهي مي توانيد اخبار منتشر شده اين مجموعه ها را در يک بازه زماني خاص مشاهده و از مراجعه به همه اين 30 پرتال راحت شويد. خبر خوان ها، يکي از بسترهاي فرصت آفرين در کسب و کارهاي اينترنتي هستند که البته براي خيل عظيمي از فعالان اين حوزه ،هنوز به درستي شناخته شده نيستند. 

خبر خوان ها، به واسطه باز نشر اخبار و اطلاعات به طور لحظه اي، همواره در فهرست نتايج جست وجو هستند. اين امر منجر به کليلک خوري بالاي خبرخوان ها مي شود که همواره براي صاحبان آگهي، محيط هاي جذابي هستند. قرار دادن آگهي در اين خبرخوان ها نيز مي تواند هم با هزينه کم و هم با مخاطب زيادي همراه شود  که بايد در نظر داشت. پرتال هايي مانند RSSnews، قطره و خبر فارسي را مي توان در زمره خبرخوان هاي فعال فارسي در وب دانست. خبر خوان ها، کسب و کار های موفق و مخفی هستند. مانند سهم های بنیادی در بازار بورس. یعنی الان سرمایه گذاری کنید، سال ها بعد به طور قابل ملاحظه ای سود دریافت کنید!خبر خوان های فارسی، روز به روز در حال گسترش هستند. پرتال rssnews.ir نمونه خوب قابل استفاده می باشد. 

7-    رپرتاژ خبري

گاهي اوقات معرفي ظرفيت هاي مختلف يک پرتال در هر حوزه اي، در سايت هاي خبري و خبرگزاري ها تاثيري به مراتب بيش تر از آگهي هاي تبليغاتي بنري، حتي در سايت هاي پر بيننده خواهد داشت. تصور کنيد که پرتالي براي معرفي محصولات نرم افزاري در حوزه خاصي راه اندازي کرده ايد. اگر معرفي اين محصولات به صورت يک رپرتاژ خبري در سايت هاي خبر رساني و پرتال هاي نشريات فناوري اطلاعات باشد، فعالان اين عرصه تا حدودي از قابليت هاي فني و غير فني محصولات و خدمات شما در قالب خبر آگاه خواهند شد و اطلاعات بيشتري قبل از ورود به سايت شما کسب مي کنند. اين ذهنيت سازي الکترونيکي، تاثير زيادي در ترغيب آن ها براي مشاهده اطلاعات پرتال معرفي شده خواهد گذاشت و فرصتي و براي شناساندن غير مستقيم پرتال و برنامه هاي شما براي توسعه کسب و کار اينترنتي. رپرتاژهاي خبري در سايت هاي وب، معمولا در نشريات اعم از روزنامه ها و مجلات به صورت چاپي منتشر مي شود و مخاطب غير مستقيم زيادي را نيز براي پرتال به دنبال خواهد داشت. 

وقتي محصول شما، سايت شما و قابليت هاي اينترنتي عرضه شده توسط شما، در قالب يک مصاحبه و خبر معرفي شود و تبليغ شود، شخصيت ديجيتالي کسب و کار شما به مراتب به نسبت تبليغات اينترنتي ،افزايش پيدا مي کند و اين فرصت قابل ملاحظه اي است که فعالان کسب و کار در وب بايد به آن توجه داشته باشند. قرار گيري در خروجي خبري چند خبرگزاري معروف، در جهت معرفي پرتال و خدمات، بعضا فرصت هايي غير قابل انتظار را نصيب سازمان مي کند. موضوعي که بايد آگهي دهندگان به آن توجه داشته باشند. تلاش کنيد در هر موضوعي که سايت اينترنتي راه اندازي کرده ايد، هر از گاهي خبر فعاليت هاي خود را به سايت هاي اطلاع رساني رسمي و غير رسمي داخلي  و خارجي بدهيد تا در معرفي پرتال شما به موتورهاي جست وجو نيز، دست پيش را در اختيار داشته باشيد!مثلا اگر طراح مد و لباس هستید، میتوانید تبلیغ کار خود را به صورت رپرتاز خبری در سایت های life style انجام داده و برای اطلاعات بیشتر مخاطبان، لینک پرتال را نیز ارائه کنید. این تبلیغ میتواند غیر مستقیم و پر بازده باشد. 

8-    توليد محتواي اينترنتي

قبلا اشاره کردیم که تولید محتوا در فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. توليد محتواي اينترنتي در حوزه اي که تخصص داريد يا در عرصه اي که قصد فعاليت حرفه اي داريد، از جمله موضوعاتي است که در فرآيند تبليغات اينترنتي بايد در دستور کار داشت. توليد محتواي اينترنتي روشي است خلاقانه براي کسب مخاطب با تبليغات غير مستقيم. هدف از اين تبليغات، کسب مخاطب از روش هاي غير مستقيم مي باشد تا مخاطب با بستر مناسبي که در مکاني ديگر براي وي محیا شده است، به سايت شما مراجعه کند و از اطلاعات و خدمات ارائه شده بهره گيرد.

 اين فرصتي است براي نگه داشتن مخاطب. مخاطبي که قبلا، با فضا سازي مطلوب و محفلي ديجيتالي، با پرتال شما آشنا شده و براي کسب اطلاعات بيش تر و تکميلي، به پرتال شما مراجعه کرده است و اين حضور ،تصادفي نبوده است. فرض کنيد شما توليد کننده پوشاکي هستيد که براي طيف هاي مختلف سني و سلايق گوناگون به دلايلي مفيد است. چه بهتر که پرتال يا پرتال هايي براي معرفي طرح ها، مد ها و شيوه هاي توليد و فروش و توزيع پوشاک بر اساس سن و سليقه مخاطبان طراحي و راه اندازي کنيد و در اين مجموعه ها ،به توليد محتوا درباره مسائل فوق الذکر بپردازيد.

 شما وقتي طرح هاي مختلف و نوآوري هاي مربوط به طراحي لباس را براي سن خاص و شرايط خاص معرفي مي کنيد، توليد محتوا کرده و مخاطبان را به صورت غير مستقيم در فرآيند بازاريابي خود وارد مي کنيد. آن ها در خواهد يافت که فلسفه فلان طرح و نوآوري دوخت و توليد فلان البسه چيست و بر همين اساس، شرکت شما و سايت شما به عنوان فروشنده چنين طرح ها يي، در کنار اين مطلب معرفي مي شود. آن هم در يک سايت اطلاع رساني و نه تبليغاتي و فروش مستقيم.

 تداوم اين کار سبب مي شود تا مخاطبان، از يک بستر مشاوره ديجيتالي، به پرتال شما مراجعه کنند و ذهنيت خوبي براي آن ها جهت خريد ايجاد گردد. چنين ذهنيت سازي الکترونيکي در فضاي مجازي، فرصت آفريني است و بستر موفقيت کسب و کار شما را در هر عرصه اي فراهم مي کند. از طرفي، موتورهاي جست و حو بر اساس کليد واژه ها و ماموريت پرتال هاي اطلاع رساني که ايجاد کرده ايد حساس مي شوند، و محتواي معرفي شده توسط شما را نمايه مي کنند. خود اين فرآيند نمايه شدن کمک مي کند تا مخاطبان بيش تري به طور غير مستقيم وارد سايت شما بشوند. بدون آن که نياز به تبليغات مستقيم گسترده و پر هزينه داشته باشيد. در دراز مدت، مطالب شما در سايت هاي ديگر نيز رفرنس مي شود و اين خود شروع يک کسب و کار فرعي ديگري براي شما مي باشد. 

9-    شبکه هاي اجتماعي

شبکه هاي اجتماعي (social networking sites) امروزه به عنوان يکي از بسترهاي گسترده جهت تبليغات در اينترنت معرفي مي شوند. شبکه هاي اجتماعي در فهرست پر بينده ترين سايت هاي وب قرار دارند و روز به روز، به تعداد آن ها افزوده مي شود. شبکه هاي اجتماعي از هر نوعشان، چه تخصصي و چه عمومي، مخاطبان خاص خود را به طور دائم در اختيار دارند و اين فرصتي است ايده آل براي صاحبان آگهي است تا بتوانند ظرفيت هاي خود را در هر عرصه اي به اين طيف عظيمي از مخاطبان معرفي کنند. البته همواره شبکه هاي اجتماعي در مظان اين اتهام هستند که حريم خصوصي کاربران خود را نقض کرده و اطلاعات شخصي و عمومي آن ها را براي ارتقاي اثربخش آگهي هاي آگهي دهندگان، در اختيار صاحبان آگهي قرار مي دهند. به هر حال، شبکه هاي اجتماعي همواره مخاطبان زيادي در طيف هاي گوناگون دارند که معمولا خاصيت کاربران اين شبکه ها، وبگردي هست.

 در واقع، وب بازان، در شبکه هاي اجتماعي حضوري فعالانه دارند. شايد چنين حضوري در سايت هاي ديگر وب تا اين حد بارز و شاخص نباشد. به هر حال، اعتياد اينترنتي ناشي از فعاليت مداوم کاربران در شبکه هاي اجتماعي، قضيه اي است که نگراني روان شناسان و متخصصان فناوري اطلاعات و ارتباطات را برانگيخته است. اما، براي آگهي دهندگان، معتادان ديجيتال بيش تر، يعني کليک خوري بيش تر. شبکه هاي اجتماعي امروزه بعضا آگهي هاي انيميشني را نيز بر روي پرتال هاي خود منتشر مي کنند و کاربران مي توانند به صورت صوتي و تصويري، آگهي را مشاهده کنند. اما اکثرا، آگهي هاي تصويري و کلمه اي را در دستور کار دارند. گروه ها، انجمن ها و صفحاتي که شرکت ها، موسسات، فعالان کسب و کار در فضاي شبکه هاي اجتماعي راه اندازي مي کنند نيز عاملي براي تبليغ غير مستقيم و کم هزينه در فضاي شبکه هاي اجتماعي مي باشد.

 بازاريابي فعالان کسب و کار در فضاي شبکه هاي اجتماعي خيلي سخت نيست و محيطي در دسترس و به قولي ديجيتالي شده است در قياس با محيط سنتي. جريان سازي اينترنتي، از ديگر روش هاي تبليغات در فضاي شبکه هاي اجتماعي امروز مي باشد که معمولا در انتخابات و رويدادهاي بين المللي، پر طرفدار مي شود. اگر توليد کننده کالا يا محصولي هستيد، راه اندازي يک شبکه اجتماعي از طرفداران اين محصول يا منتقدان آن، مي تواند در معرفي بهتر و گسترده تر شما در فضاي وب، نقش غير مستقيم موثر ايفا کند. اهميت شبکه هاي اجتماعي در تبليغات را مي توان در کتاب ها و نشريات علمي صنعت تبليغات و بازاريابي بين الملل مشاهده و بررسي نمود.

 راه اندازی یک پیچ در شبکه های اجتماعی مشهور امروزی، می تواند راه حل خوبی برای ارتقای سطح فعالیت های یک پرتال باشد. کاربران مطالبی که مربتط با پرتال شما می باشد و در پیج اختصاصی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است را هم می توانند نظر دهند، هم لایک کنند و هم به اشتراگ بگذارند که به طور غیر مستقیم مورد مشاهده صدها هزار کاربر در سراسر جهان قرار می گیرد. این یعنی کسب مخاطب ارزان از یک رسانه جمعی مجازی که امتیاز رقابتی (competitive advantage) را برای وب مستر به ارمغان می آورد. باید پذیرفت که شبکه های اجتماعی نقش زیادی در معرفی محتوا و پرتال ها به مخاطبان سایت ها دارند و باید ا زپتانسیل ان ها به خوبی استفاده کرد. 

بنابراین لینک شبکه اجتماعی یک پرتال در صفحات اصلی پرتال، باید قرار بگیرد و از کاربران خواسته شود تا به عضویت پیج اختصاصی شبکه مورد نظر در وب نائل شوند. عضویتی که می تواند به اطلاع صدها هزار کاربر دیگر نیز رسانده شود و شمار مخاطبان سایت را افزایش دهد. هر اندازه شمار کاربران سایت افزایش یابد، پرتال با مخاطب بیش تری رو به رو می شود و این امر در جذب آگهی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. کاربران در شبکه های اجتماعی معمولا حضور فعال و طولانی مدتی دارند و به راحتی می توانند محتوایی که در page مربوط به پرتال خود ارائه کردید را مشاهده و به اشتراک بگذارند و بر روی آن نقد یا پیشنهاد بنویسند. 

بنابراین به ارزش افزوده تبلیغ و اطلاع رسانی بر روی شبکه های اجتماعی در دنیای امروزی بیش از قبل باید توجه کرد. مطلوب است شرکت ها و سازمان ها در برخی از شبکه های اجتماعی ویدئویی مانند یوتیوب نیز محتوایی تولید و منتشر کنند تا مخاطبان بین المللی برای خدمات و محصولات و محتوای خود بیابند. ایسنتاگرام، فیس بوک و سایر ابزارهای شبکه های اجتماعی امروزه فرصت های کسب و کار و تبلیغاتی خوبی را برای مخاطبان و وب مسترها ایجاد کرده اند. از این گروه ها و انجمن با انبوهی از مخاطبان فعال و با سواد غافل نشوید. 

10- وبلاگ ها

تا پیش از شبکه های اجتماعی و فراگیری آن ، وبلاگ ها یکی از اصلی ترین روش های اطلاع رسانی و تولید محتوا در فضای وب بود. البته امروزه نیز با استقبال مخاطبان همراه است اما نه به اندازه سابق. سرزمين وبلاگ ها، مکان خوبي براي تبادل لينک و معرفي ظرفيت هاي مختلف پرتال شما مي باشد. همچنين اگر پرتالي داريد که مخاطب عام دارد، راه اندازي يک وبلاگ مي تواند به عنوان سخنگوي ديجيتالي سازمان /مجموعه شما در وب باشد. خيلي از مسائلي که نمي توان در يک پرتال رسمي بيان کرد، به زباني ساده تر و آسان تر در قالب وبلاگ، قابل انتشار و معرفي مي باشد.

 روي آوردن به اطلاع رساني در قالب وبلاگ، حتي براي شرکت هاي بزرگ دنياي وب نيز وجود دارد. توليد محتوا از طريق وبلاگ ها، اين قابليت را براي پرتال اصلي شما به همراه خواهد داشت که موتورهاي جست و جو را نسبت به کليد واژه هاي خاص مرتبط با محصول و خدمات شما حساس و آگاه مي کند. هم چنين، مطالب وبلاگ ها معمولا در ساير وبلاگ ها مي چرهد و منتشر مي شود اين فرصتي است براي اطلاع رساني غير مستقيم ظرفيت هاي شما. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها، معمولا با کامنت ها و نظرات ديگر کاربران همراه مي شود که آن ها را وارد بحث هاي مختلف مي کند. 

انتشار مطالب وبلاگ در شبکه هاي اجتماعي و قرار دادن لينک آن در ساير وبلاگ ها و گروه هاي مجازي، بستر مطلوبي براي معرفي چند جانبه و فراگير محتوايي هست که براي تبليغ پرتال اصلي منتشر مي کنيد. اکنون ميليون ها وبلاگ در اينترنت فعال است که مخاطبان وبلاگ باز زيادي را به خود اختصاص داده است. وبلاگ ها، اکثرا بر اساس سرويس دهنده پشتيباني مي شوند و براي راه اندازي وبلاگ و نگهداري آن، هزينه اي بر صاحب وبلاگ تحميل نمي شود. 

بنابراين ناگفته پيداست که قراردادن لينک پرتال اصلي شما و جريان سازي ديجيتالي در قالب تبليغات غير مستقيم وبلاگي، يکي از فرآيند هايي است که در راستاي مشتري مداري و مديريت روابط عمومي خود در عرصه وب بايد در نظر داشته و تبليغات الکترونيکي وبلاگي را در دستور کار قرار دهيد. تبليغ از طريق وبلاگ ها، هنوز ميان وب مسترهاي پرتال هاي ايراني شناخته شده نيست و آن ها بر ضروريات مديريت تبليغات از طريق دنياي وبلاگ ها به خوبي آگاه نيستند. وبلاگ ها پتانسيل هاي بي نظيري هستند که به واسطه وبگرد باز بودن و فعال بودن صاحبان آن ها و بعضا جامعه مخاطبان شان، کاربر و بيننده هاي يالقوه اي براي هر نوع پرتال با ظرفيت ها و فيلدهاي کاري متفاوت مي باشند. 

براي همين، قدرت وبلاگ نويسي و وبلاگ بازي، به اندازه شبکه هاي اجتماعي و نسل هاي جديد آن، بايد ارزيابي و در نظر گرفته شود تا اين فضاهاي مجازي رايگان، بتواند فرصتي براي تبليغات اينترنتي بسيار ارزان بشود. هر اندازه وبلاگ ها از پرتال شما حمايت کنند و در توليد محتواي وبلاگي مربوط به فعاليت شما، پيش قدم شوند، گوي سبقت در اختيار کسب و کار شما خواهد بود و خيل عظيمي از مخاطبان را با کم ترين هزينه به سمت و سوي خود درخواهيد آورد. از سويي ديگر، مي توانيد خبرنامه اينترنتي از فعاليت هاي پرتالي اصلي تهيه کرده و به نشاني پست الکترونيک صاحبان وبلاگي که شناسايي کرده ايد و با آن ها در تعامل هستيد، هر از گاهي ارسال کنيد.

 در ارتباط بودن با مديران وبلاگ ها ،خود گامي مهم در عرصه تبليغات اينترنتي و در اختيار داشتن گروه هاي الکترونيکي فعال در عرصه تبليغات ديجيتالي غير مستقيم مي باشد. در واقع توان افزايي سازمان تبليغات شما، نه تنها از طريق تبليغات متني و تصويري مستقيم در پرتال هاي پر بيننده امکان پذير است، بلکه از طريق توان مندي هاي موجود در سرويس دهنده هاي وبلاگ و وبلاگ نويسان نيز قابل پيگيري و هدايت مي باشد. جاکوب نيلسون، درباره شيوه هاي تبليغات و بهينه سازي پرتال ها، توصيه هايي دارد که در بخش بعدي ميخوانيم. 

ویدئوی جالب کوتاهی که در زیر می آید، به صورت مصور به ما نشان می دهد که چگونه دنیای اینترنت توانسته است، تبلیغات از وضعیت سنتی خارج کرده و شیوه های جدید تبلیغاتی را که تبلیغات آنلاین جزو آن است، در اختیار میلیون ها مخاطب قرار دهد.

 
 
اگر 1 ساعت وقت دارید و میخواهید در یک سمینار آنلاین درباره بازاریابی و تبلیغات اینترنتی شرکت کنید و اطلاعات خیلی خوب و ارزنده ای کسب کنید، توصیه میکنیم ویدئوی زیر را مشاهده کنید. پرتال 26weekplan راه حل های خوبی برای وب مسترها دارد.