هیچ کس دوست ندارد ایمیل‌های ناخواسته را در Inbox ایمیل خود دریافت کند. نکته مهم این است که شما می‌خواهید پیام بازاریابی خودتان را به مخاطبین خود ارسال کنید. بنابراین در هر زمان که می‌خواهید ایمیل خودتان را ارسال کنید کافی ست قبل از آن از مفید بودن آن ایمیل برای مخاطب خودتان مطمئن شوید. در غیر این صورت کاربر یا خود را از لیست شما حذف می‌کند و یا این که از این به بعد نامه های خودتان را به شاخه Junk مخاطب ارسال خواهید کرد.


اسپم (
Spam) چیست؟

1- اسپم یعنی ایمیل ناخواسته.

2- اسپم بخشی از کاربران را برای ارسال مستقیم، هدف قرار می‌دهد.

3- لیست ایمیل‌های اسپم به روش‌های اسکن کردن وب، ربودن اطلاعات سایت‌های اینترنتی و یا جستجوی اینترنت برای یافتن آدرس است.
در اين مقاله از سایت آرتا میل، راهکارهايي جهت جلوگيري از تشخيص ايميل هاي ارسالي از جانب شما به شکل اسپم بيان مي شود.

مديران سايت هايي که ايميل هايي را براي کاربران خود ارسال مي کنند، به نکات زير توجه داشته باشند.

برخي از برنامه هايي که به منظور تشخيص اسپم به کار مي روند، با آناليز کردن کلمات و به طور کلي محتويات ايميل عمل مي کنند.برخي از کلماتي که اين قبيل برنامه ها به آنها حساس اند شامل مباحثي همچون Free، Crack و... هستند.پس بايد تا حد امکان از استفاده از اين کلمات در ايميل ارسالي، اجتناب کنيد.

نکته ي ديگري که بايد در ايميل هاي ارسالي به آن توجه کرد، نوع قالب و استايل ايميل ارسالي است.هميشه براي ايميل هايتان طرح ساده و در عين حال حرفه اي رو در نظر داشته باشيد.استفاده ي بيش از حد از رنگ هاي متنوع، فونت ها گوناگون، اندازه هاي مختلف و تصاوير زياد در ايميل، شانس به اسپم در آمدن ايميل را تا حد زيادي افزايش مي دهد.

قالب ايميل هاي ساده رو هميشه در نظر داشته باشيد و حداکثر از دو يا سه نوع مختلف فونت و سايز استفاده کنيد.استفاده از فونت هاي با اندازه ي بزرگ، تصاوير زياد و ايميل هاي چند کلمه اي نيز از عوامل مهم در تشخيص ايميل شما به شکل اسپم هستند.

ايجاد قالب به شکل استاندارد CSS نيز که باعث کاهش تگ هاي نوشتاري مي شود، تاثير بسزايي در افزايش کيفيت ايميل ارسالي خواهد داشت.هميشه سعي کنيد که از قالب يکساني براي ارسال ايميل براي کاربران خود استفاده کنيد. در اين صورت، کاربران به سرعت ايميل ارسالي را تشخيص خواهند داد.

نکته ي مهم ديگر، ارسال ايميل ها در بازه هاي زماني مشخص است. به عنوان مثال، سايت www.kbalertz.com، باگ ها و مشکلات کشف شده در محصولات مايکروسافت را به صورت هفتگي براي کاربران خود ارسال مي کند.البته اين نکته، بيشتر براي جنبه ي حرفه اي کار مد نظر است.

مورد بسيار مهم ديگر، ارسال لينک تاييد براي کاربري است که درخواست دريافت ايميل از جانب سايت شما را دارد.اهميت اين موضوع از اينجا مشخص خواهد شد که اگر فردي در هنگام درخواست عضويت، ايميل فرد ديگري را وارد کند و ايميل هاي ارسالي براي فرد ديگري ارسال شود، از آنجا که وي درخواست عضويتي را مطرح نکرده، گمان خواهد کرد که ايميل ارسالي از جانب شما، اسپم است و ممکن است آن را به صورت اسپم گزارش کند!

نکته ي مهم ديگر، دادن امکان عدم عضويت به کاربري است که براي دريافت ايميل در سايت شما عضو شده است.رعايت اين نکته، در برخي کشورها همانند آمريکا و انگليس، يک قانون است و فرستنده ايميل بايد حتما آن را انجام دهد. در غير اينصورت، ايميل ارسالي به عنوان اسپم در نظر گرفته خواهد شد.

نمايش اطلاعاتي که گيرنده ي ايميل از طريق آن قادر به تماس با شما باشد نيز از نکات مهم ديگري است که حتما بايد رعايت شود.يکي از متوني که مي توان بدين منظور استفاده کرد، به شرح زير است:

کد:

This email has been sent to you by Your Name If you don't want to receive these special offers, you can unsubscribe at any time.

در متن فوق، به جاي عبارت Your Name، نام سايت شما (يا عنوان مرتبط) به صورت لينکي که معمولا نمايانگر آدرس ايميل شما يا لينکي به صفحه اي در سايت شماست قرار مي گيرد.

عبارت unsubscribe نيز لينکي است که کاربر را قادر مي سازد از طريق آن، درخواست لغو عضويت در خبرنامه را ارائه دهد.

در قوانيني که در آمريکا و انگليس براي نامه هاي ارسالي وجود دارد، ذکر شماره تلفن، فاکس و آدرس تماس نيز جز موارد ضد اسپم محسوب مي شوند.

در پايان، آخرين کاري که بايد براي مطمئن شدن از سازگاري ايميل ارسالي با قوانين ضد اسپم انجام دهيد، تست ايميل ارسالي است.بسيار ساده! اکانتي در www.gmail.com، www.yahoo.com و يا www.hotmail.com ايجاد کرده و ايميل را به هر يک از اکانت هاي خود در اين سايت ها بفرستيد.در صورتي که ايميل ارسالي در پوشه ي Bulk، Spam و يا Junk قرار گرفت، متوجه خواهيد شد که قوانين ضد اسپم را در ايميل ارسالي خود رعايت نکرده ايد و بايد بيشتر بر روي آن کار کنيد.

چگونه ایمیل‌های ما توسط این فیلتر ها اسپم نشود؟

1- از لغاتی مانند اینجا را کلیک کنید  این تنها شانس زندگی شماست هرگز در ایمیل‌های خودتان استفاده نکنید.

2- اگر از لغات انگلیسی استفاده می‌کنید سعی کنید کلمات را با حروف کوچک بنویسید. معمولاً برای جلب توجه کاربر کلمه ای را با حروف بزرگ می‌نویسند با انجام این کار شما ریسک اسپم شدن ایمیل خودتان را افزایش می‌دهید.

3- از فونت‌های روشن قرمز و سبز استفاده نکنید. تجربه نشان داده که استفاده از این رنگ‌های امتیاز منفی برای شما دارد.

4- سعی کنید از ایمیل متن به جای فرمت HTML استفاده نمایید. اگر از فرمت HTML استفاده می‌کنید. سعی کنید کمتر از کدهایHTML استفاده کنید بیشتر سعی کنید متن شما بیشتر از کد ها باشد.

5- از تصاویر زیاد در ایمیل خودتان استفاده نکنید. و سعی کنید تصاویر را ضمیمه نامه خودتان نکنید. این کار باعث می‌شود که حجم نامه های شما زیاد شود و کاربرانی که با موبایل کار می‌کنند.  ناراضی شوند و ترجیح دهند نامه های شما را در شاخه اسپم دریافت کنند.

6- امکان لغو عضویت را در ایمیل‌های خودتان قرار دهید. اگر فردی نمی‌خواهد از سوی شما ایمیلی دریافت کند. اجباری در کار نیست. مطمئن باشید با ادامه این کار آن فرد از شما خرید نخواهد کرد.

7- وقتی کاربر درخواست لغو عضویت می‌کند باید تا نهایتاً 10 روز این کار انجام شود.

8- حتماً آدرس فیزیکی شرکت خودتان را در پایین نامه خودتان قرار دهید. این اطلاعات باید به صورت انگلیسی در پایین تمامی ایمیل‌های به همراه شماره تلفن باشد.

9- اگر به تعداد زیادی از ایمیل‌های در یک  زمان ارسال دارید بعید نیست که بخشی از آن‌ها به شاخه اسپم برود.

10 - از واژه امتحان یا تست در عنوان نامه خودتان استفاده نکنید.

مواردی که در پنل شما باید رعایت شود

سعی کنید از دامنه های بین المللی استفاده نمایید مقل (.com - .net - .us و غیره).

سرور قدرتمند استفاده نمایید (که در آرتا میل به آن توجه شده است)

تنظیمات میل سرور کانفیگ از جمله dkim - reverse dns - host name - ptr برای دامنه بر روی سرور تنظیم شود. (این فرایند بسیار حائز اهمیت است).